★ Søte besøkere ★

30.11.2012

Vil norsken dø ut innen 100 år?

I dag har vi veldig treig nett og fronter vil ikke samarbeide i det hele tatt :( Så jeg bestemte meg for å skrive det på bloggen istedenfor. Det er jo så kjekt at den lagres automatisk! Oppgaven er da at vi skal argumentere på denne påstanden: "Vil norsken dø ut innen 100 år?".

Språk er som mote, det er alltid i konstant endring. Noen ord blir erstattet av ord som er "inn", men som etter hvert forblir "ute".

Det norske språket har utviklet seg veldig. Det tok sin tid før Norge fikk sitt eget språk. Når de først har fått det, bestemte de seg å ha to forskjellige målformer, nemlig bokmål og nynorsk. Det finnes mange forskjellige og unike dialekter i Norge. Dialektene har eksistert lenge før innvandrere kom til Norge og begynte å sette sine egne ord i sin hverdagslig norsk. Innvandrer norsk, også kjent som kebabnorsk. Men vil kebabnorsk bli en skriftlig form i fremtiden? Det vet vi ikke, men jeg håper at det blir det aldri. Da er det stor sjanse for at norsken vil dø ut innen 100 år. Dialekt kjennetegner norsk kultur og det norske språk, og språk er en del av kulturen.  Jeg tror at dialektene kommer til å holde norsken i livet, selv med fremtidige endringene.

Alle språk blir påvirket av nåtidens lingua franca, som er engelsk. Alerede nå kan vi møte unge mennesker som bruker "joine" istedenfor delta, jeans istedenfor dongeribukse osv. Jeg mener at det ødelegger et språk, og norsk er ikke et av de rikeste språkene. Med det mener jeg at det er lite varisjon i språket. Mye tyder på at norsken vil dø ut, men det er umulig å ta bort/ødelegge kulturen i et land. Jeg tror ikke at norsken kommer til å dø ut, men som sagt er språk i konstant endring og det er vanskelig å si hva vi har i å vente oss i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar